تحولات منطقه

۲۰ آذر ۱۴۰۳ - ۱۲:۰۰
کد خبر: ۱۰۳۳۶۹۷

استاد حوزه علمیه استان مرکزی گفت: تصویرسازی خوب میتواند مشوق بسیار خوبی برای فرزندان ما باشد و آنان را به رفتن به مکان های خوب و مناسب ترغیب کند.

اولین رکن تربیت دینی تصویر سازی است
زمان مطالعه: ۲ دقیقه

ششمین جلسه کارگاه تربیت دینی فرزندان امروز با حضور مادران دانش آموزان ،طلاب و با سخنرانی حجت الاسلام مشهدی استاد حوزه علمیه استان مرکزی در مدرسه علمیه حضرت زینب(س) آستانه برگزارشد.

حجت الاسلام مشهدی بیان کرد: ما برای رسیدن به یک تربیت متعادل و مطلوب باید با در نظرگرفتن اقتضائات امروز جامعه، برخی ارکان تربیتی را کنار هم قرار دهیم.

وی در ادامه گفت :اولین رکن تربیت دینی تصویرسازی است.این رکن که باید از ابتدای تولد تا ۷سالگی به کار گرفته شود،همان القا حس خوب یا بد درباره یک موضوع است.تصویرسازی خوب میتواندمشوق بسیارخوبی برای فرزندان ما باشد و آنان را به رفتن به مکان های خوب و مناسب ترغیب کند،اما هم اکنون متاسفانه شاهدهستیم که در جامعه محیط های بد و نامناسب بیشتر توجه فرزندان مارا جلب کرده است و در نتیجه فرزندان ما بیشتر جذب این محیط ها میشوند.

استاد حوزه افزود: دومین رکنی که بایدبه آن توجه کنیم تشویق است.طبیعت انسان‌هابه گونه‌ای است که وقتی درانجام امور مورد تشویق قرار می‌گیرند،معمولاً درصدد برمی‌آیند تا آن امور را بهتر انجام دهند.

حجت الاسلام مشهدی اضافه کرد:بدون تردید تشویق و ترغیب از مهمترین ارکان روان‌شناسی تربیتی و عاملی مؤثر در تحریک انگیزش‌های پیشرفت و عملکرد فرد در فرایند یادگیری و تقویت رفتارهای مطلوب است.

وی تاکید کرد :همه انسان‌ها و حتی بزرگسالان تا آخر عمر نیاز به تشویق دارند. تشویق موجب رغبت ودلگرمی و نشاط و تحرک می‌شود و انسان را به جدیت وادارمی‌کند.انسانی که مورد تشویق قرار گیرد احساس آرامش و رضایت خاطر و اعتماد به نفس می‌کند و برای جدیت بیشتر و تحمل دشواری‌ها آماده می‌شود.

استاد حوزه در ادامه افزود:رکن سوم تنبیه کردن است.تنبیه کودک حتی در خانواده‌هایی که به تربیت صحیح فرزندانشان اهمیت می‌دهند، یک شیوه تربیتی محسوب می‌شود، اما اکثر مشکلات خانواده‌ها در ارتباط با فرزندان خود ناشی از عدم آگاهی از شیوه‌های درست تنبیه کردن است.

حجت الاسلام مشهدی تصریح کرد :تنبیه ۳ راه دارد راه اول ارشاد کردن و نصیحت است.راه دوم تغافل است که بسیار حائز اهمیت است،تغافل به معنی چشم پوشی آگاهانه است.در بعضی از موارد نیاز است چشممان را روی خطای فرزندمان ببندیم و نادیده بگیریم.راه سوم تذکر دادن است که باید چند ویژگی داشته باشد تا موثر واقع شود.اولا باید به صور خصوصی و مخفیانه باشد و در جمع صورت نگیرد،زیرا ضربه زدن به اعتماد به نفس و غرور فرزند خود عواقب جبران ناپذیری درپی خواهد داشت.ثانیا با محبت باشد.

وی با بیان اینکه اساس تربیت محبت است افزود: اولویت ما در محبت خداوند باشند اگر ما خداوند را کانون اصلی توجه و محبت قرار دهیم قطعا میتوانیم محبت را به فرزند خود نیز بیاموزیم.

استاد حوزه خاط نشان کرد: رکن دیگر تقلید است.فرزند ما ازمحیط هایی که تاثیر گذار هستند،تاثیر میگیرد.اولین محیط خانواده است،دومین محیطی که فرزند تاثیر میپذیرد مدرسه است آنها معمولا در دوره ابتدایی از معلم خود تقلید میکنند و در دوره متوسطه از دوستان خود تقلید میکنند.

وی در پایان بابیان اینکه رکن آخر که بسیار اهمیت دارد،تحقیق است اظهار داشت :تحقیق یک رفتار منطقی و عقلانی است که به تدریج صورت می‌گیرد و هدف غایی آن دست یافتن به اطلاعاتی است که وجود دارند و باید وجود داشته باشند تا مشکلی حل گردد و یا زمینه را برای حل مشکلات فراهم نماید.بنابراین در ابتدا ما خود باید بدانیم آموزه های دینی ما به سه دسته ۱-اخلاقیات(رفتار) ۲-اعتقادات(باور) ۳-احکام (مناسک) تقسیم میشوند و ما باید تلاش کنیم تا هرسه مورد را در خود تقویت کنیم .وقتی ما بتوانیم این سه مورد را طبق اصول اسلامی و قرآنی رعایت کنیم میتوانیم فرزندان خود را هم طبق همین اصول تربیت کنیم و تربیت دینی را به آنان بیاموزیم.

اولین رکن تربیت دینی تصویر سازی است

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.